Dla kogo przeznaczony jest kurs?
Pedagogów i pedagogów specjalnych (nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych, ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rehabilitacyjno-wychowawczych, szkół specjalnych, klas integracyjnych)
Logopedów
Psychologów
Fizjoterapeutów
Celem szkolenia jest zaznajomienie uczestników szkolenia z istotą zaburzeń występujących u dzieci ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. W trakcie szkolenia zostaną przekazane informacje na temat wybranych narzędzi diagnozy, które wspomagają rozpoznawanie problemów i potrzeb ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera oraz podstawowej wiedzy na temat wypracowanych modeli terapii i stosowanych metod na bazie doświadczeń ZSS4 w Sosnowcu. Uczestnicy szkolenia otrzymają wiedzę na temat możliwości wykorzystania różnych metod wspomagających rozwój uczniów z zaburzeniami spektrum autyzmu w procesie rewalidacyjnym i umiejętności konstruowania programów pracy z uczniem autystycznym i zespołem Aspergera.
Iwona Durek – Sypek ukończyła Studium Nauczania Początkowego, resocjalizację na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego, studia podyplomowe z zakresu Zarządzanie i Przedsiębiorczości w Oświacie na Uniwersytecie Ekonomicznym. Nagrody Prezydenta Miasta Sosnowca 9 (lata 2001-2013), Menager Zagłębia 2012, nagroda Ministra Edukacji 2014, Szeryf Praw Dziecka z ramienia UNICEF. Staż pracy 30 lat, od 15 lat dyrektor i menadżer Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu.
Ramowy program kursu 40h:
- Charakterystyka wybranych zaburzeń ze spektrum autystycznego (cechy autystyczne, zespół Kannera, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, autyzm nietypowy, zespół Aspergera, wysoko i nisko funkcjonująca osoba z autyzmem).
2. Etiologia autyzmu - pytania i hipotezy (czynniki psychologiczne, biologiczne, genetyczne, koncepcje wieloczynnikowe).
3. Wybrane narzędzia diagnostyczne do oceny funkcjonowania dziecka z zaburzeniami o cechach autyzmu (m.in. kwestionariusz CHAT, Skala Klasyfikacji Autyzmu Dziecięcego CARS, Inwentarz Oceny Poziomu Rozwoju Społecznego Gunzberga PAC, Profil Psychoedukacyjny PEP-R i AAPEP, Australijska skala do badania ucznia z zespołem Aspergera i in.).
4. Podstawowe symptomy zaburzeń autystycznych w obszarze komunikowania się, interakcji społecznych, wzorów aktywności.
5. Wybrane metody neurorehabilitacji – terapia SI, NDT Bobath.
6. Modele terapii zaburzeń autystycznych w ujęciu behawioralnym, rozwojowym i holistycznym.
7. Charakterystyka wybranych metod wspomagających rozwój umiejętności społecznych, zdolności komunikowania się, a także minimalizowania problemów sensorycznych i ruchowych.
8. Wybrane metody terapii wspomagających rozwój dziecka z zaburzeniami spektrum autyzmu: dogoterapia, hipoterapia, arteterapia, muzykoterapia, metoda Snoezelen - sala doświadczania świata, metoda Petera Hessa, komunikacja alternatywna. Praktyczne działanie z wykorzystaniem padoku dla koni, sali snoezelen, pracowni ceramicznych itp. w ZSS4
9. Wskazówki metodyczne do pracy z uczniem z zaburzeniami autystycznymi i z zespołem Aspergera - ćwiczenia w konstruowaniu przykładowych programów edukacyjno-terapeutycznych, skryptów zachowań społecznych, „historii społecznych”
|