Diagnoza i terapia zaburzeń mowy u dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, w tym wczesna interwencja logopedyczna” |
|
|
|
Od Sobota, 5.09.2015 - 09:00
Do Niedziela, 6.09.2015 - 16:30
|
|
Odsłon : 715 |
|
|
Dla kogo przeznaczony jest kurs?
logopedów i neurologopedów
pedagogów specjalnych i psychologów pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi
lekarzy
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zadaniami wielospecjalistycznej opieki nad dzieckiem z rozszczepem wargi i podniebienia, a także z zasadami wczesnej interwencji logopedycznej. Uczestnicy szkolenia poznają także paradygmat diagnozy i terapii logopedycznej, jaki należy stosować w przypadku zaburzeń mowy występującymi u dzieci z wadą twarzoczaszki.
Danuta Pluta - Wojciechowska - doktor habilitowany (językoznawstwo stosowane, specjalność logopedia), profesor UŚ w Zakładzie Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania. Główne zainteresowania naukowe dotyczą zaburzeń mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności biologicznych, takich jak oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Autorka prowadzi badania mowy w dyskursie zaburzonym wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną i socjolingwistyką.
Danuta Pluta-Wojciechowska zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie, a także teorią i metodyką dyslalii. Jest redaktorem naczelnym rocznika „Forum logopedyczne”, członkiem Komisji Zaburzeń i Rozwoju Języka Komitetu Językoznawstwa PAN, od trzech kadencji aktywnym członkiem Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a od czerwca 2011 roku - zastępcą Przewodniczącego Zarządu Głównego PTL.
Program :
Program warsztatów (16 godzin):
1. Rozszczep wargi i podniebienia jako zaburzenie wieloukładowe i wielopłaszczyznowe w świetle najnowszych badań logopedycznych.
2. Etiologia, patogeneza i klasyfikacja rozszczepów.
3. Zaburzenia morfologiczne i czynnościowe w przypadku rozszczepu.
4. Czynności prymarne i ich rola w budowaniu biomechanicznej bazy artykulacji.
5. Wielospecjalistyczne leczenie dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia.
6. Cechy dyslalii i alalii rozszczepowej.
Podstawy fonetyki „mowy rozszczepowej”.
Objawy i przyczyny alalii rozszczepowej.
7. Paradygmat diagnozy dziecka z rozszczepem od urodzenia.
8. Programowanie i prowadzenie terapii zaburzeń mowy u dzieci z rozszczepem.
Pomoc rodzicom nienarodzonego dziecka z rozszczepem.
Dziecko w pierwszym roku życia: postępowanie logopedyczne z dzieckiem przed, pomiędzy i po operacjach chirurgicznych.
Dziecko w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym: strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów, w tym rozwojowa i terapeutyczna sekwencja terapii głosek, progowe warunki wywoływania głosek, wywoływanie głosek metodą analityczną i syntetyczną; terapia w przypadku nosowania otwartego funkcjonalnego i strukturalnego.
9. Czynniki determinujące wyniki terapii.
10. Rola logopedy w wielospecjalistycznym leczeniu zespołowym dziecka z rozszczepem, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z foniatrą.
|
Miejsce Katowice |
Kontakt e-mail: fizjoterapia@centrumincorpore.pl, telefon 882024648 |
|