Temat:
|
JĄKANIE WCZESNODZIECIĘCE - PROFILAKTYKA, DIAGNOZA I TERAPIA
|
Prowadzący:
|
dr Katarzyna Węsierska
|
Forma:
|
Warsztaty szkoleniowe
|
Termin:
|
12-13.04.2014
|
Godziny zajęć:
|
sobota - godz. 9.00-16.30
niedziela – godz. 9.00-14.15
|
Miejsce :
|
Centrum Szkoleniowo Konferencyjne Uniwersytetu Łódzkiego
|
Cena:
|
340 zł
|
Organizator:
|
Łódzkie Centrum Szkoleniowe www.lcs.edu.pl
|
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
-logopedzi, psycholodzy, pedagodzy
-kadra poradni psychologiczno -pedagogicznych
-nauczyciele wychowania przedszkolnego
-studenci kierunków logopedii, psychologii
Dr n. hum. Katarzyna Węsierska,
logopeda, oligofrenopedagog, trener emisji głosu, adiunkt w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego, założycielka Centrum Logopedycznego w Katowicach.
Zajmuje się profilaktyką i skutecznością terapii logopedycznej, zwłaszcza w przypadkach opóźnionego rozwoju mowy oraz zaburzeń płynności mowy. Jest współautorką i autorką książek z zakresu terapii logopedycznej oraz licznych publikacji z tej dziedziny - naukowych i popularnonaukowych, między innymi przewodnika dla rodziców:Czy moje dziecko się jąka?
Przez wiele lat brała udział w Intensywnych programach terapeutycznych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych jąkających się, organizowanych przez twórcę autorskiej metody terapii jąkania - dra M. Chęćka.
Uczestniczyła w licznych szkoleniach z zakresu jąkania, także w ośrodkach zagranicznych, m.in. w: The Michael Palin Centre for Stammering Children w Londynie (Palin Parent-Child Interaction Therapy. Practical Intervention for Early Childhood Stammering; Primary School Children Who Stammer - Realising their Potential; An Overview of Working with Children Who Stammer), w The Royal College of Speech and Language Therapists w Londynie (The Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention; It Takes Two to Talk - The Hanen Program for Parents), a także w szkoleniu zorganizowanym przez The Stuttering Foundation i Portland State University w Stanach Zjednoczonych (Diagnosis and Treatment of Children Who Stutter).
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie teoretyczne: etiologia zaburzenia i prognozy w jąkaniu u małych dzieci w świetle najnowszych badań.
2. Profilaktyka i wczesna interwencja w przypadku objawów jąkania u dzieci:
- profilaktyka pierwotna – zakres działań logopedy,
- profilaktyka wtórna – wczesna identyfikacja dzieci z grupy ryzyka – skriningi,
- profilaktyka trzeciorzędowa – wspomaganie procesu terapeutycznego –
- współpraca ze środowiskiem.
3. Skuteczne konsultacje i poradnictwo w jąkaniu u dzieci.
4. Podstawowe metody diagnozowania jąkania – diagnoza różnicowa:
- przesiew mowy i języka,
- badanie jąkania (w aspekcie ilościowym i jakościowym),
- zasady prowadzenia wywiadu z rodzicami – postawa logopedy,
- podsumowanie wyników badania – ustalenie celów, programowanie terapii,
- dobór optymalnej strategii terapeutycznej – uwarunkowania.
5. Terapia jąkania wczesnodziecięcego z wykorzystaniem strategii interwencji pośredniej i bezpośredniej lub programów kompleksowych:
- metody interwencji pośredniej na przykładzie Palin PCI,
- metody interwencji bezpośredniej na przykładzie Palin PCI i Lidcombe Program,
- zastosowanie metod kompleksowych,
- zasady budowania pozytywnej relacji z rodzicami/opiekunami dziecka jąkającego się – determinanty skutecznej interwencji logopedycznej.
|