Temat:
|
Konferencja Logopedyczna „Diagnoza zaburzeń mowy u dzieci – prawidłowe rozpoznanie i skuteczne narzędzia terapeutyczne”
|
Prowadzący:
|
Ewa Jeżewska-Krasnodębska, Jarosław Krasnodębski, Magdalena Wojciechowska
|
Forma:
|
konferencja
|
Termin:
|
29.11.2014
|
Godziny zajęć:
|
10.00-17.00
|
Miejsce :
|
Warszawa
|
Cena:
|
399 zł
|
Organizator:
|
Forum Media Polska sp. z o.o.
www.forum-media.pl
Marlena.fiedorow@forum-media.pl
61 66 83 105
|
Dla kogo przeznaczona jest konferencja?
Konferencję adresujemy do logopedów i osób, które chcą zostać logopedami.
Ewa Jeżewska-Krasnodębska
Logopeda dyplomowany, pedagog specjalny, neuroterapeuta Biofeedback, specjalista w zakresie zaburzeń komunikacji w mowie i piśmie u dzieci i dorosłych. Prodziekan Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, kierownik Studiów Logopedycznych tej uczelni. Założycielka i opiekun merytoryczny Centrum Terapii Dziecka w Warszawie i Otwocku, ekspert w zakresie logopedii i pedagogiki specjalnej w MEN.
W praktyce zawodowej specjalizuje się w diagnozie i terapii różnych zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych, szczególnie w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej, profilaktyki logopedycznej, opóźnienia rozwoju mowy, zaburzeń pochodzenia korowego oraz dyslalii u dzieci i dorosłych.
Jarosław Krasnodębski
Pedagog specjalny, logopeda dyplomowany, nauczyciel terapii pedagogicznej, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta integracji odruchów INPP, neuroterapeuta Biofeedback, metodyk edukacji wczesnoszkolnej. Właściciel poradni: Centrum Terapii Dziecka w Warszawie i Otwocku, gdzie prowadzi praktykę w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci.
Prowadzi szkolenia i wykłady z zakresu logopedii, pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, dojrzałości szkolnej, autyzmu, dysleksji w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Janusza Korczaka i w Uczelni Łazarskiego.
Magdalena Wojciechowska
Psycholog, terapeuta pedagogiczny. Od 16 lat związana zawodowo z placówkami edukacyjnymi. Od 10 lat pracuje w Zespole Szkół Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rodziny „Sternik” .
Od 5 lat współpracuje z poradnią Centrum Terapii Dziecka ,,Logos”. W pracy zawodowej specjalizuje się w diagnozie i wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci, wspieraniem kompetencji wychowawczych rodziców oraz szkoleniami nauczycieli, logopedów i tutorów. Prowadzi warsztaty dla rodziców.
Program:
1. Diagnoza logopedyczna – wywiad, obserwacja, badanie mowy a prawidłowa analiza i ocena
- Jak prowadzić wywiad z rodzicami i dzieckiem – na co zwracać szczególną uwagę, aby nie pominąć żadnego aspektu rozwoju motorycznego i mowy?
- Obserwacja dziecka i badanie mowy – zasady doboru narzędzi oraz efektywne zabawy pozwalające ocenić sposób komunikowania się i chęć nawiązywania kontaktu.
- Kiedy i jakie badania uzupełniające należy przeprowadzać – co faktycznie jest niezbędne, aby nie pomylić się w postawieniu prawidłowej diagnozy i nie zaszkodzić dziecku?
- Laryngolog, neurolog, psycholog, ortodonta… – w jakich sytuacjach należy zlecać badania dodatkowe?
- Pomocne narzędzia i sprawdzone metody diagnostyczne w badaniu przesiewowym do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u małych dzieci.
- Diagnoza w trakcie terapii jako narzędzie weryfikacji i modyfikacji planów krótko- i długoterminowego leczenia.
2. Prawidłowa diagnoza poszczególnych zaburzeń u dziecka
Diagnoza zaburzeń dyslalii
- Jak prawidłowo zdiagnozować dyslalię anatomiczną, audiogenną, rozwojową i środowiskową? – rekomendowane narzędzia diagnostyczne
- Jak poprawnie określić stopień zaburzenia w wypadku dyslalii jedno- i wielorakiej, by odpowiednio do zaawansowania występującego problemu dobrać właściwy plan terapii?
- Niezawodne metody oceny mowy dzieci, u których występuje seplenienie, reranie, kappacyzm, gammacyzm i mowa bezdźwięczna
Postępowanie diagnostyczne w wypadku zaburzeń autystycznych
- Charakterystyczne cechy zaburzeń mowy w autyzmie – jak prawidłowo rozpoznać oznaki choroby?
- Autyzm a zespół Aspergera – kluczowe kryteria diagnostyczne różnicujące oba zaburzenia.
- Jak ocenić potencjał intelektualny podopiecznego, by zaplanować optymalną terapię dostosowaną do stopnia zaawansowania choroby?
Diagnoza opóźnionego rozwoju mowy
- Jak wykryć u małego dziecka potencjalne trudności z nauką mowy? – badanie sprawności językowej, funkcji połykowej, oddechowej i słuchu
- Jak zdiagnozować wady wymowy z powodu prostego opóźnienia rozwoju mowy?
- Jak odróżnić opóźnienie rozwoju mowy wynikające z indywidualnego rozwoju dziecka od opóźnienia wywołanego uszkodzeniem CUN, nerwów obwodowych, upośledzeniem umysłowym, zaburzeniami psychicznymi?
Diagnoza wymowy osób z wadą zgryzu
- Jak prawidłowo rozpoznać zaburzenia zgryzowo-zębowe narządu żucia?
- Skuteczne metody diagnostyczne wad wymowy u dzieci z nieprawidłowym zgryzem.
- Konsultacje z psychologiem: Jak rozmawiać z dzieckiem i rodzicem, aby uzyskać najlepsze rezultaty?
- Jak wzbudzić zaufanie dziecka i rodzica, aby skutecznie zdiagnozować przyczynę zaburzeń mowy?
- Zasady budowania dobrej relacji z dzieckiem i rodzicem – na co należy zwrócić uwagę?
- Jak postępować z dzieckiem, by czuło się zmotywowane do pracy i chętnie wykonywało ćwiczenia?
- Dostosowanie terapii do indywidualnych potrzeb dziecka – na jakie aspekty trzeba zwrócić uwagę?
- Jak zaangażować rodzica do systematycznej pracy z dzieckiem? – argumenty do rozmowy z rodzicem wymagającym, roszczeniowym, lekceważącym ważność terapii
|