Terapia jąkania u dzieci w wieku szkolnym: 6–12 lat (Stuttering therapy for school-age children: 6-12 years) | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Program: Każda osoba, która się jąka czyni to na swój własny, indywidulany sposób. Taka osoba nauczyła się (bądź też nie) jak sobie radzić z problemem w mowie. Ma swoje własne doświadczenia w tym zakresie. Dlatego terapia jąkania musi być dopasowana do konkretnej osoby. Jąkanie jest opisywane jako wieloczynnikowe zaburzenie, w związku z tym oprócz behawioralnego (motorycznego) aspektu jąkania muszą być uwzględnione także czynniki kognitywne, emocjonalne i społeczne. Zgodnie z taką podstawą teoretyczną jest oczywiste, że podejście „jedna metoda pasuje dla każdego” nie przyniesie sukcesu w terapii. Podczas warsztatu zostaną zaprezentowane podstawy terapii wieloczynnikowej prowadzonej zgodnie w 4 elementowym modelem Erazmusa. Pozwala to na zastosowanie podejścia zintegrowanego zamiast aplikowania wyłącznie jednego podejścia terapeutycznego: mówienia bardziej płynnego (fluency shaping) lub jąkania bardziej płynnego (stuttering modification). W trakcie zajęć warsztatowych omawiane będą zagadnienia związane z diagnozowaniem nasilenia jąkania z uwzględnieniem wszystkich komponentów tego zaburzenia. Zaprezentowane zostaną również sposoby przekładania wyników diagnozy na programowanie terapii zgodnie z modelem Erazmusa. Zastosowanie odpowiedniego, zindywidualizowanego podejścia terapeutycznego jest możliwe wówczas, gdy logopeda jest w stanie właściwie zdiagnozować jąkanie. Strategie interwencji terapeutycznej zostaną zaprezentowane z wykorzystaniem nagrań wideo.
Prowadząca: Mies Bezemer (Holandia), logopeda, specjalizuje się w terapii jąkania, ma wieloletnie doświadczenie terapeutyczne. Kwalifikacje logopedyczne zdobywała pracując w University Hospital – Erasmus Medical Centre w Rotterdamie (Holandia). Obecnie pracuje jako specjalista w centrum terapii jąkania ‘Stottercentrum Zeeland’. Jest też współautorką – wraz z J. Bouwenem i C. Winkelmanem – podręcznika: Stotteren, van theorie naar therapie (Jąkanie od teorii do terapii, 2006). Jest autorką artykułów na temat terapii jąkania. Wyniki swoich badań prezentowała podczas międzynarodowych konferencji i kongresów, m. in. w Oxfordzie, Antwerpii i Tours. Jest wykładowcą i mentorem na studiach Europejskiej Specjalizacji Zaburzeń Płynności Mowy (ECSF).
Informacje praktyczne: |
|||||||||||||||||||||
Miejsce Katowice | |||||||||||||||||||||